تست-خرابی-و-تقویت-دینام-خودرو

تست خرابی و تقویت دینام خودرو

نقش دینام در خودرو

تست خرابی و تقویت دینام خودرو: دینام در زبان انگلیسی Alternator گفته می شود که به معنی ژنراتور یا همان تولید کننده ی برق است. که وظیفه شارژ باتری خودرو را برعهده دارد. در واقع نقش باتری فقط تامین برق در زمان استارت زدن یا روشن نبودن خودرو است. در حالی که بعد از روشن شدن موتور برق رسانی به نقاط مختلف قطعات برقی ماشین، به وسیله دینام انجام می شود.

به دلیل این که دینام (قطعه ای استوانه ای شکل با بدنه آلومینیومی و معمولا در کنار موتور زیر پمپ هیدرولیک ) به وسیله یک تسمه شیاری در مدار چرخش موتور قرار می گیرد،همواره باید این تسمه  باید در دوره های منظم زمانی بازدید شود تا از پاره شدن آن به طور ناگهانی و در نتیجه خالی شدن شارژ باطری جلوگیری شود.

چرا آلترناتور جانشین دینام های جریان مستقیم شد؟

یکی از معایب دینام های جریان مستقیم این است که این دینام ها در دورهای پائین موتور قادر به شارژ باطری نمی باشند.  امروزه  مصرف  کننده های برقی در خودرو زیاد شده است ترافیک شهرها باعث می شود که موتور یک اتومبیل مدتها در جا کار کند و در این حالت دور دینام پایین است با این شرایط دینام جریان مستقیم  نمی تواند  جوابگوی شارژ باطری باشد.

بنابراین دینامهای جریان مستقیم  از رده خارج شده  و از دینام های  آلترناتور استفاده  می شود اساس کار دینامهای آلترناتور مانند دینامهای جریان مستقیم است. دینام خودرو‌های قدیمی شامل بالشتک، آرمیچر و یک سری آفتامات‌هایی بود که با دست تنظیم می‌شدند. اما امروزه دینام خودرو شکل دیگری به خود گرفته و دیگر به آن دینام خودرو گفته نمی‌شود. این وسیله نام جدید آلترناتور را خود اختصاص داده است. آلترناتور در واقع دستگاهی است که تولید برق می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده­ دینام خودرو ( آلترناتور)

  1. استاتور: مجموعه ثابت از سیم پیچ ها
  2. روتور: یک سیم پیچ الکتریکی متحرک
  3. آفتامات: قطعه ای در دینام، که نام دیگر آن رگلاتور است.
  4. دیود: یکسو کننده ولتاژ
  5. جاروبک ها: برای اینکه ارتباط الکتریکی با موتور باقی بماند نیز تعدادی جاروبک در دینام خودرو تعبیه شده است.

تمام قطعات بالا به جز قرقره در یک پوشش آلومینیومی قرار گرفته اند.

راهکارهای تقویت دینام خودرو

جهت تقویت دینام خودرو و پیشگیری از خراب شدن دینام، این روش ها توصیه می شوند:

  1. بازدید دوره ای تسمه دینام و جلوگیری از نوسان برق ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی اتومبیل ،توصیه می شود.
  2. باتری های با ظرفیت بیشتر(حداقل 65 آمپر ساعت) استفاده کنید.
  3. بعد از توقف های طولانی، پدال گاز را تا زمانی فشار دهید که دور موتور به 2000 دقیقه برسد. این کار را به صورت دوره ای انجام دهید.
  4. تا حد امکان دور فن کولر را در پایین ترین درجه خود قرار دهید.
  5. بازدید دوره ای شل یا سفت بودن تسمه دینام
  6. چراغ ها را در موارد غیر ضروری خاموش کنید.
  7. به هیچ عنوان دینام را با آب نشویید.

راه های افزایش ولتاژ خروجی دینام

برای تقویت دینام و افزایش خروجی آن، یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد، باید موارد زیر را تقویت کنید.

  1. برای تقویت دینام خودرو طول کابل های متصل به دینام را نسبتا افزایش دهید.
  2. سرعت حرکت آمیچر باید افزایش یابد.
  3. شدت میدان قطبین را بالا ببرید.
  4. زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت را بیشتر کنید.

مدار دینام خودرو

چگونه سرعت حرکت آمیچر باید افزایش  دهیم؟ در حرکت دورانی، مسیر هادی بین صفر تا 360 درجه است و نمی توان آن را افزایش داد، اما سرعت حرکت آرمیچر تابع سرعت موتور است و به شرایط کار موتور بستگی دارد. شدت میدان قطبین (میدان مغناطیسی ) تابع قدرت خروجی دینام است. با چنین وضعیتی برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلافهای آرمیچر است که باعث توقیت دینام خودرو می شود.

در دینامیهای 6 ولتی در حدود 8 دور سیم بدور شیار آرمیچر پیچیده می شود که این کار به خاطر ازدیاد طول سیم انجام می گیرد. در دینامهای 12 ولتی پیچش در بیش از 10 دور انجام می گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *